søndag 19. april 2015

[2015] Dag 18: Sightseeing i Atlanta

I dag er planen å kikke litt rundt i Atlanta. I og med jeg skal reise hjem i morgen kveld, så planlegger jeg å være tidlig tilbake på hotellet slik at jeg kan få pakket alt og slappet litt av før siste dagen.

Det er ikke lange kjøreturen ned til downtown Atlanta og det er ikke særlig trafikk på en søndag formiddag. Første stopp blir hos CNN der jeg skal på en liten guidet tur gjennom noen utvalgte områder i bygget.

"This is CNN!"
 

Vi blir guidet gjennom ulike rom der vi får presentert litt om hvordan de produserer og redigerer nyhetene. Bildet nedenfor er fra nyhetsrommet deres. Ikke så mange på en søndag, men normalt er dette rommet fullpakket.


Dette er programleder for Morning Express, Robin Meade, som tar bilde av oss som tar bilde av henne under en pause i programmet. Hun var da ganske så "snaisen" (som vi sier på sørvestlandet).



Den snaue timen er interessant og informativ, men vi får dessverre ikke se de aller "helligste" områdene. Men er greit innblikk i hvordan det er organisert og produsert.

Heldigvis er det også en food court i bygget, så jeg kan belønne meg selv med en lunsj på Arbys :)


Neste stopp er "The World of Coca-Cola". Det ligger bare noen få minutter unna med fots, rett på andre siden av Centennial Park. Atlanta var jo som tidligere nevnt vert for OL i 1996.



Dette museet (om en kan kalle det det) er operert av Coca-Cola selv. Vi får en kjapp introduksjon av ei veldig trivelig og flink jente og så en kort film. Selve filmen var ganske poengløs og hadde egentlig ingenting med Coca-Cola å gjøre. Egentlig bare masse positive (men urelevante) livsopplevelser som til slutt kobles til Coca-Cola uten noen direkte sammenheng.


Deler av utstillingene er dedikert til selve historien om hvordan drikken ble oppfunnet. Dette var det en apoteker som sto bak etter en miksing av ukjente ingredienser.


Så får vi se hvelvet der oppskriften faktisk skal befinne seg. Tidligere ble den oppbevart i en bank, men har nå blitt flyttet til her i Atlanta. Det er godt alarmert, og det var selvfølgelig en smarting som absolutt skulle bevege seg litt nærmere for å ta et bilde og derav utløste en liten alarm.



Personlig er jeg veldig svak for eldre reklamer. Det er noe behagelig og idyllisk over det hele.



Jeg kunne gjerne tenkt meg en slik dispenser, men da gjerne med Pepsi på. Jeg sa ikke det høyt her, i frykt for å bli stemplet som spion, forræder, eller i verste fall terrorist.



De har også det de påstår er verdens minste brusfabrikk, som i hovedsak er bygget utelukkende for å vise oss hvordan produksjon fungerer. Det som er artig med dette er at i disse små rommene som vi går gjennom, så produserer de Coca-Cola. Og på vei ut får alle sammen en liten glassflaske med seg.



Det som er mest spennende er utvilsomt "The Tasting Room".


Vi får mulighet til fritt å spasere mellom ulike drikkestasjoner der unike brussmaker fra hver verdensdel er fritt tilgjengelig. 8 ulike smaker pr. verdensdel, og jeg klarte faktisk å prøve samtlige. 

Det er ikke alt som er like bra, så jeg blir litt småkvalm etterhvert. En vestnorsk mage responderer ikke like godt på beiske sitrondrikker fra Afrika. 



Etterpå kunne jeg heldigvis gå til Coca Colas standardmaskiner (som inneholder de ca. 100 ulike typene som også selges i butikker) og drikke så mye jeg ønsker. En root beer gjør magen godt. 


Aldeles ikke verst med alt dette for en inngangsbillett til $16.





Ellers så gjør jeg ikke så mye mer i dag. Ettermiddagen og kvelden tilbringes på hotellet. Jeg slafser i meg en god middag fra Taco Bell i senga, og prøver å få koffertene under kontroll. I morgen så er det planlagt en liten tur til Kennesaw, et kort stykke utenfor Atlanta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar