tirsdag 7. april 2015

[2015] Dag 10: Atomkraft og andre kraftfulle smell

Natta på Hilton Garden Inn var bra. Dessverre så gikk gullkortet mitt hos Hilton ut 1. april, så nå må jeg betale for en eventuell frokost på lik linje med alle andre . 

Jeg småspiser litt beef jerky på rommet og bestemmer meg for å heller ta en tidlig lunsj. 

Jeg har hele dagen i Albuquerque, og finner ut at National Museum of Nuclear Science and History høres ut som noe som kan være interessant. Med tanke på mitt besøk på militærbasen nylig, så kan dette kanskje være en interessant oppfølger.


Så fort jeg kommer inn så finner jeg en eldre kar som jobber der som frivillig, og ser ut til å storkose seg med å gå i dybden rundt utvikling av atombomber til de som vil høre. Jeg tenker han er sikkert en gammel fysikklærer som fremdeles brenner for faget sitt. 


Mot slutten så nevner han at han var en av de som jobbet på selve Manhattan Project, med utvikling av atombomber. Andreløytnant Ellett er nå 93 år gammel. Men han så ikke ut til å være en dag over 85 ;-) 
Veldig stilig å få høre dette fra en som var direkte involvert. 

Ellers så er den ene delen dedikert til utvikling av atombomber og det politiske rundt avgjørelsen om å bombe Japan i 1945.





Utenom så er det mye annet om andre former for energi og elektrisitet. Dette så jeg mange av barna syntes var veldig gøy. For meg så var det mindre spennende. Mest fordi det er nok ment for å være litt "o-fag" for barna. 



Men dette coveret fra Superboy var rett og slett fantastisk. 


Utenfor er det også ganske mye tøft:




Etter besøket her så er det som lovet tid for min tidlige lunsj. 


Jeg går på samme Jack in the Box som i går. Jeg fikk nemlig en kupong for 2 gratis taco. Det vanlige var bra, men tacoene var ikke særlig gode. Altfor mye salat. Salat er for kaniner og ellers for pynt. 

For å unngå å betale for et helt døgn ekstra på leiebilen, så må jeg returnere den innen kl. 15.30. I tiden frem til det så googler jeg meg frem til at det finnes et populært turområde et litt stykke unna.  Noe må jeg gjøre for at ikke alle disse lunsjene legger seg på de maskuline hoftene mine.


Jeg parkerer bilen og legger ut på tur. Etter en oppfordring på Facebook da jeg tidligere postet et bilde der jeg tisset i Rio Grande, så kommer det her et bilde der jeg tisser i buskene utenfor Albuquerque. Enjoy! ;-) 



Dette er et kjempefint område og virkelig populært blant både gående og syklister. Trivelig natur og en kan gjøre akkurat hvor mye en selv ønsker. 



Selv om mye av New Mexico er ørken, så ligger det også forholdsvis høyt over havet. Dermed blir det til tider interessant natur men også ganske kjølig. På morgenen var det ikke mange plussgrader, og bare noen mil lengre nord var det frost i natt. 


Men det ble fort varmt og det var godt jeg tok med meg vannflasker. Men å gå i langbukse viste seg å ikke være det mest fornuftige valget jeg har tatt.


Etterhvert må jeg bare komme meg avgårde slik at jeg får levert inn bilen.

Jeg hadde på forhånd booket et rom på Ramada rett ved flyplassen. Mest fordi jeg fikk rommet for $50.


Jeg får sjekket inn slik at jeg får tatt ut alt av bagasje og så rett til Avis for å levere tilbake min Kia Sorento.

Jeg ringer så motellet som kommer med minibussen sin og frakter meg tilbake. På veien finner jeg ut at de har ikke noe vaskerom for gjester, noe jeg trodde de hadde. Det viser seg at det var jeg som rotet, så skittentøyet må nok bare vente til senere. Det er ikke så mye verre enn at jeg får bare snu boksershortsen.

Noen timer senere så fikser jeg en taxi for å ta meg ned til Sunshine Theater for konsert med Testament.

Oppvarmingsband er et lokalt band fra Texas som heter Shattered Sun. Ikke så veldig bra, spør du meg.


Exodus er neste band. Jeg har ikke noe særlig forhold til de, selv om de har vært aktive siden midten av 80-tallet. Lyden er altfor høy og det blir veldig slitsomt og masete. 


Publikum her er en litt uvanlig gjeng. Er kanskje normalt for Albuquerque. Men normalt når en går på metalkonsert er så å si alle kritthvite, og i Tyskland har overraskende mange fremdeles Jens Weisflog bart. 

Men her nede er over halvparten av publikum langhårete, overvektige indianere. Legg til en liten dose meksikanere som mistenkelig ligner på Danny Trejo (aka "Machete"), og så noen forskremte hvitinger som meg selv spredt litt rundt.  


Etter en god stund så er det endelig tid for Testament. Lyden er 100 ganger bedre, men kanskje litt for mye lavfrekvent fremdeles. Det er like høyt, men når lyden er bra så gjør det ikke så mye.  



Jeg har ikke noe video, men nedenfor er et klipp fra 2005 som er ganske representativt for showet nå 10 år senere. 



Herrene som nå er rundt 50 år, leverte et bra show. Det meste var hentet fra 80-tallet, på tross av at det siste albumet deres fra 2012 gikk inn på 12. plass på Billboards liste. Totalt sett har bandet solgt over 12 millioner plater i løpet av karrieren, noe som ikke er så altfor verst.

Konserten var forresten helt utsolgt (var noen stakkarer utenfor som uten hell prøvde å oppdrive billetter) og det var høy stemning blant publikum.


Hørselen er ikke akkurat optimal akkurat nå, men jeg klarer nå å få meg taxi tilbake til Ramada. Så lurer noen kanskje på hvorfor jeg ikke brukte ørepropper. Og svaret er enkelt; ørepropper er for barn og gamlinger! Ikke for barske (*kremt*) menn som meg selv. 

Det blir nok ikke mange timene med søvn i natt, for i morgen er det tidlig fly til St. Louis. 

1 kommentar:

  1. Blir nok behageligere med Steven Wilson i slutten av måneden enn denne støyen
    Ha en god tur nordover

    SvarSlett