lørdag 4. april 2015

[2015] Dag 7: On the road again

Det ble ikke like god søvn i natt. Jeg våkner rundt midnatt av at det blåser kraftig. Så kraftig at teltet bøyer seg. Etter en drøy time gir det seg, og jeg klarer etterhvert å falle tilbake i søvn. 

Litt før 6 så våkner jeg igjen og tenker jeg kan like godt pakke ned og komme meg på veien. Planen er å komme meg til El Paso i løpet av dagen og det er en kjøretur på nærmere 7 timer. 

Etter litt vifting med lommelykta så ser det ut som jeg har fått med meg alt. Da er det bare å kjøre vestover gjennom resten av parken og så nordvest langs Rio Grande. 



På veien bort kommer jeg over et lite område som ofte er brukt i filminnspillinger. Vet ikke helt hvorfor jeg ikke gikk ned for å kikke nærmere på bygningene,men jeg gjorde altså ikke det. 



Selv om jeg teknisk sett er ute av nasjonalparken så er det fremdeles veldig fin natur å kjøre gjennom. 



Igjen så er jeg ved grensa til Mexico. Her kan en forholdsvis enkelt vasse over. Nå er det nå ingenting av interesse over elva og en må et stykke før en treffer sivilasjon. Men det er jo mulig å legge seg på gresset og si en er i Mexico. Men elva er litt dypere enn den ser ut til og jeg liker jo ikke å bli våt. Samtidig så kjører grensepolitiet frem og tilbake hele tiden, og det står skilt ved elva som sier at enhver uautorisert kryssing bøtelegges med opptil $5000. 



Utenom flott natur så er det ikke så mye annet på denne turen. Men jeg kommer over et lite sted som heter Fort Davis som har et nasjonalt monument ved det gamle fortet, så da blir det litt historietime i dag også. 


Her er sykehuset som er delvis restaurert. 


Fortet inneholdt det meste som folk trengte på den tiden. Sykehus, boliger, kolonial, postkontor, stall med mer.






Fortet var opprinnelig ment som forsvar mot indianere. Det ble derimot forlatt etterhvert som behovet forsvant og senere ble det periodevis brukt under borgerkrigen ved behov. 




Etter en kort stopp i Fort Davis så går turen videre nordvest gjennom trivelige omgivelser. 




"Bare 97 miles igjen til El Paso"


I El Paso så skal jeg levere inn bilen og plukke opp en ny. Det høres kanskje ut som en merkelig ting å gjøre, men det ligger en veldig god grunn bak den avgjørelsen. 

For å leie en bil fra Houston til Albuquerque, så tilkommer det et enveisgebyr på $300. Men det er derimot ikke noe gebyr fra Houston til El Paso og heller ingenting fra El Paso til Albuquerque. Så da løses det ved å dele leien opp i to. 

Litt stress er det med bagasje og slikt, og jeg må jo også passe på at bilen er pen og ren. Men fyren hos Avis var grei og spurte om jeg ikke bare ville ta den bilen jeg allerede hadde. Den var allerede en høyere bilklasse enn jeg bestilte til å begynne med (i dag hadde jeg egentlig reservert en sedan). Og ingenting er bedre enn å kjøre videre uten noe mer styr. Så da var det bare å gjøre litt papirarbeid, så kunne jeg kjøre videre. Og $300 spart. 

De som kjenner meg vet at jeg er en liten "pennypincher". Jeg har ingen problemer med å bruke penger på ting jeg ønsker, men jeg vil aldri betale mer enn nødvendig. 

På parkeringsplassen booker jeg meg inn på et Country Inn and Suites. For usle 5000 poeng (som er veldig lite med tanke på hvor mye enn opptjener på opphold) så ble prisen halvert i forhold til normal pris. Og da blir jeg en glad gutt. 


Hotellet er under full renovasjon, og skiltet så ut til å ha tilhørt Holiday Inn. Og joda, dama i resepsjonen bekreftet at inntil 2 uker siden så var de et Holiday Inn.


Hotellet har en egen separat lobby og resten består av ulike bygg, tilsammen 9 stk. Rommene er som små leiligheter med egne innganger utenfra. Det liker jeg. Da er det bare å ta bagasjen rett inn fra bilen. 

Middag blir hentet på Five Guys, som er blant de beste burgerkjedene her borte. Ellers blir lite gjort resten av kvelden, da det allerede er litt sent. Men jeg får shoppet litt. Blant en after-sun spray som må kjøle ned den griserosa huden som jeg endte opp med i går. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar