onsdag 8. april 2015

[2015] Dag 11: Reise til St. Louis

Jeg har satt alarm på telefonen til kl. 5, men våkner uansett kl. 04.45. Trøtt og ikke utsovet i det hele tatt. Men det er ingen bønn, flyet venter ikke på syvsovere. 


Minibussen til motellet kjører meg opp til flyplassen 05.30. I USA må en i utgangspunktet betale for bagasje med de aller fleste selskaper, så jeg må ut med $25 for den innsjekkede kofferten. En koffert som veier 1 lbs under grensa. "Tima og tilrettelagt". Flybillettene kostet meg ingenting denne gang, så jeg skal ikke klage så altfor mye.  

En frokostburrito blir inntatt ved gaten. Jeg var for tidlig til å få noe som helst mat på motellet. Dama som kjørte minibussen fortalte litt om frokosten deres, og det hørtes faktisk ut som det hadde vært noe å få med seg for en gangs skyld. 


Jeg har dessverre ikke noen bilder av flyene ved gate, men de er identiske til den som er avbildet. 

Første flight fra Albuquerque til Dallas kommer av gårde på tid kl. 06.50. Ellers er det lite å rapportere. Neste flight går et par gater ved siden av der vi lander i Dallas, så jeg slipper å stresse.

Jeg har over 2 timer i Dallas til neste flight. Opprinnelig gikk flyet fra Albuquerque en halvtime tidligere, og jeg hadde booket et enda tidligere fly videre. Dessverre ble morgenflighten endret, og jeg ble dermed ufrivillig ombooket til neste flight til St. Louis. 

Etter en del venting ser jeg at flighten fra Dallas er forsinket med en time. Jeg får heller trøste meg med en "liten" lunsj i mellomtiden. 


Det ble chicken & biscuits fra Popeye's. Greit nok, men det var litt for mye fett og salt, selv for meg. 

Flighten kom seg avgårde til slutt, og 75 minutter senere lander vi i St. Louis. Nede hos Avis får jeg tildelt samme bilmodell som jeg hadde tidligere, en Kia Sorento. Riktignok blå denne gang. 


Helt greit det. Den er stor og behagelig å kjøre. Denne er også forholdsvis ny, kun kjørt 1400 miles (ca. 2200 km) 

Jeg hadde tidligere booket et rom på Hampton Inn i downtown St. Louis. Mest fordi jeg fikk en god pris, men standarden er nok ganske bra også. Jeg er fremdeles en gjerrigknark, men i dag frister det ikke være rundt marijuanarøykende hippier og høylytte meksikanere. 


Her er Hampton Inn og The Gateway Arch ved siden av hverandre. 



Andrew (med en fiffig snurrebart) i resepsjonen (som forøvrig gikk på skole med en norsk utviklingsstudent) fikser meg en oppgradering av rom slik at jeg får utsikt til The Gateway Arch. En utrolig profesjonell medarbeider som stråler av karisma, og som Hilton-gruppen bør være skikkelig stolt av. 



Det minker på boksershortsene (altså fordi det ikke er så mange rene igjen, ikke fordi at jeg blir større) og jeg tar med meg sikkentøyet til vaskerommet og setter på en batch. I mellomtiden får jeg kikke meg litt rundt i St. Louis. 


Downtown i St. Louis er pent, men kjedelig. Det finnes ikke så mye annet enn kontorbygg. Utenfor businessområdet er det mye slitte og forfalte bygg. 

Jeg kjører rett over broa (og da er jeg teknisk sett ute av Missouri og inne i Illinois) for en kjapp handel. Fikk en liten ghettofølelse her, og var det var mange (ihvertfall i mine øyne) tvilsomme figurer. Nei vet du hva, dette er ingen plass å være. Tilbake til downtown St. Louis for å flytte klærne over til tørketrommelen. 


Finner et lite pizzasted, der servitøren stolt sier at pizzaene deres et en hybrid av Chicago deep-dish og San Francisco thin-crust, men med maisdeig. Fiffig.


Pizzaen min var knallbra. Jeg får med meg de siste stykkene i en boks slik at jeg har litt nattmat. (Hvem prøver jeg egentlig å lure? De ble selvfølgelig oppspist så snart jeg kom inn på rommet.) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar