torsdag 9. april 2015

[2015] Dag 12: Dyr i St. Louis og 4 stater på 6 timer

Etter en særdeles kort frokost på Hampton Inn (det eneste minuset på et ellers veldig bra hotell) så er det tidlig avgårde til St. Louis Zoo. 


Dyreparken er gratis, men det koster $15 for parkering (normalt er det omvendt). For noen luringer. Det finnes gratis gateparkering ikke langt fra dyreparken. Men selv om akkurat dette området ser veldig fint ut, så klarer jeg ikke helt å stole på folk her. Du vet aldri hvem som kan luske rundt, og tross alt så har jeg jo alt jeg har med meg liggende i bilen. 



St. Louis Zoo blir ansett som en av USAs aller beste dyreparker. Vet ikke om jeg er helt enig i akkurat det, men den er absolutt godkjent.



Som de aller fleste dyreparker i dette landet så er den ganske omfattende. 



Ikke alle dyrene er like eksotiske, men disse ville gjerne la seg avbilde ;-) 


Dette er forresten lokale fisker som du kan finne i Missouri. 


Er det noen dyr som jeg har problemer med, så er det store edderkopper og slanger. 


Men sommerfuglene er det litt lettere med. 





Aper er jeg egentlig ikke noe fan av, så jeg tok ikke så mange bilder. 


Noe mye kjekkere derimot er pusekatter. Jeg er tidlig ute, så en del av nattedyrene er dessverre ikke helt våkne enda. Tenk å kunne klø denne karen på magen.




Dette (sammen med tigeren) er en av mine absolutte favoritter; en snøleopard.
  



Og så kanskje den mest fryktede slangen av alle, anacondaen. 


Etter en morgen i dyreparken, så trenger jeg litt lunsj på veien videre. Jeg hadde pizza i går, men jeg har fremdeles ikke fått smakt på en ekte St. Louis-style pizza. Og det skal jeg gjøre noe med nå.

                            

Så hva er unikt med pizza, St. Louis style? Jo den kjennetegnes av en tynn bunn (uten gjær) og bruk av en ost som heter Provel. Den er en prossessert og pasteurisert blandingsost som for meste kun er populær i dette området.


Og pizzaen var knallbra. Absolutt noe som en må prøve når muligheten byr seg. 

Etter en kort kjøretur passerer jeg grensa til Illinois. 


Kjøreturen østover består for, det meste av gårder og småsteder med mer eller mindre ingenting. Men jeg finner det sjarmerende. 


Husker du Vacation-filmene med Chevy Chase? I et forsøk på å skape en gøyal road trip, så sier han på et punkt til barna "Hey, kids. Wanna see the world's largest ball of twine?" 

Litt sånn føltes det (minus barna) da jeg så et skilt som sa "the world's largest golf tee". Og her er den:


Det var det, og vips så er jeg i Indiana. 



Og der kom Ohio. 


Kvelden blir på Holiday Inn som ligger litt nord i Cincinnati. Virker som et OK sted å være. Et typisk "var veldig bra for 25 år siden" hotell. Men det er rolig og trivelig, og det er det viktigste nå. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar