tirsdag 7. februar 2017

[2017] Dag 3 og 4: Sightseeing i Sydney

Det var nå morgen og jeg hadde akkurat landet i Sydney. Turen gjennom immigrasjonen gikk kjapt. Jeg hadde krysset av på landingskortet at både jeg og turutstyr hadde vært i kontakt med naturen i det siste, og måtte da vise frem fjellskoene for kontroll. De var fine og rene, og jeg kunne med god samvittighet vandre inn i Australia.

Sydney har et ganske likt transportsystem som i London. Faktisk er det nesten helt identisk både måten det er bygget på og måten en betaler. Utrolig enkelt. Skjønt i Sydney er togene 10 ganger flottere og det er alltid mye ledige seter. 

 

Jeg hadde booket meg et rom på et Holiday Inn som lå 20 meter fra det ene stoppet. Selv om klokken var rett før 9 på morgenen, så fikk jeg sjekket inn. Selvfølgelig utrolig herlig å kunne ta inn bagasjen og få tatt en god dusj. Utrolig god service fra jenta som håndterte innsjekk. Søt var hun også og den australske aksenten gjorde det heller ikke noe verre. Roar! 😼

 

Temperaturen var det heller ikke noe å klage over. Det var allerede nå 30 grader og værmeldingen meldte temperaturer opptil 37 grader i løpet dagen.

Utsikten fra rommet:


 

Etter å ha slappet litt av på hotellet, så var det tid for å sjekke ut Sydney. 

Jeg hadde jo droppet frokost på flyet, så jeg hadde ikke spist siden hummeren som gle ned kvelden før. Så da måtte det bli en lunsj på Hungry Jack's

 

Fun fact: i Australia så er Hungry Jack's navnet for Burger King. Rett og slett fordi en liten takeaway-sjappe hadde rettigheter på dette Burger King-navnet. 

Sydney fremsto ganske oversiktlig og overraskende rolig. Riktignok søndag i dag, men virket til å være godt dimensjonert. 

 

Darling Harbour Wharf er en av de kjente turistområdene, med masse hoteller og attraksjoner. 

 

Og der fant jeg meg en boks Diet Dr. Pepper. Yay! Det var riktignok en amerikansk import, så disse var nok ikke så veldig tilgjengelige. 

 

Sydney Aquarium var også her, så jeg stilte meg i kø for å titte på fisk. 

 

De hadde pingvin. 

 

 

De fleste har nok sett Finding Nemo, og alle ungene kommenterte "look at all the Dorys". 😊

 

Og en stor kreps. 



 

Til de som er redd for haiangrep; særdeles usannsynlig at det skjer. Og lotteriet i Australia har mye mindre vinnersjanser enn Viking Lotto. 

 

Næ, der var den jo. 



 

Etter besøket i akvariet så benyttet jeg muligheten til å brune kroppen litt i solsteken. Jeg er jo like hvit som buken på fisken ovenfor, og da kan det være lurt med litt solkrem. 

 


 

Sydney gjorde definitivt et godt inntrykk. Ikke minst etter alt maset i Bangkok. 

 


 

Jetlag merket jeg ingenting av. Selv om jeg følte meg som roadkill dagen før, så sovnet jeg jo til "australsk tid" på flyet og klarte dermed å tilpasse meg veldig lett. 

 

Litt mer bilder fra havneområdet og omegn. 

 

 

Etter litt sightseeing (og litt shopping) så tok jeg en tidlig kveld med noen enchiladas og litt snacks (som smakte overraskende lite). 


 

Kvelden ble også brukt til å legge inn et blogginnlegg samt å rydde litt i bagasjen. 

Jeg våknet til en grei tid neste morgen. Frokost ble droppet, men jeg hadde funnet meg en fancy iskaffe. Ikke bare var den veldig god i smak, men den var 0,75 liter. 🙂 Sånn sett så var det kanskje en frokost i seg selv. 😛

 

Jeg fortsetter med litt sightseeing og stikker innom Utopia Records for litt guttehandel.

 

 

De skulle ha gutta i Opeth på besøk, men dessverre var det en lukket event. Men men, jeg hadde nå billetter til konserten deres i operahuset senere i dag.  😊

 

Så da kunne jeg likegodt sjekke ut området rundt operahuset. 

 

Noen som vil vedde på hvor mange nordmenn som er ombord her? Sannsynligvis er det nok bare navnet som er norsk. 


 

Gatene ovenfor ble kalt "The Rocks" og var et populært turistområde. Men sikkert fordi det var en del gallerier og lignende butikker. zzzzzzzzzz! Jeg endte kun opp med en overpriset Pepsi Max. 

 

Nå hadde jeg også skaffet meg nytt SIM-kort og kunne da sjekke nettet for litt tips. Der kom Westfield Tower opp som et sted for litt "høy" sightseeing. 

 

Hmm, Sydney og forstedene fremsto litt større nå ja. Det sies at det er ikke størrelsen det kommer an på, men nå jeg vet ikke så mye om akkurat det. Jeg bruker nummer 45 i sko. 😎





 



Det begynte å bli ettermiddag og jeg gikk tilbake til Holiday Inn for å hente bagasjen. Jeg hadde sjekket ut siden neste natt var altfor dyr, og endte opp på et hotell som bokstavelig talt lå rett over gaten. 

Og der fikset jeg meg en utrolig god pizza fra Pizza Hut. Stuffed crust (som var en helt utrolig vri) og masse BBQ saus. 

 

Og dagens fangst. 

 

Godt blandet. Noen ar jeg fra før på vinyl, men greit å ha på CD også. 

Pink Floyd plata mente jeg var bra. Pink Floyd var bra på 60-tallet. Etter det ble det kjedelig. Dark Side of the Moon er forresten en av verdens mest overvurderte plater. Oh yes I said it! 

Og da var det snart tid for svenske Opeth. Billettene ble utsolgt på 90 minutter men nettsiden kollapset allerede før start og var av og på hele tiden. Facebook var full av forbannede folk som aldri fikk noenting. Men denne karen fikk billett ved å sette på alarmen midt på natta i Norge. 😎

 

Køen for t-skjorter var sykt lang. 

 

Men jeg fikk meg en til slutt og kom meg inn akkurat i det bandet gikk på scenen. 


 

Bandet hadde lagt opp til en spesiell konsert i dag på nærmere 3 timer. De spilte først et vanlig sett og så et annet med låter fra platene Damnation og Deliverance. Det hadde de gjort tidligere kun i New York, LA og i London, også da i litt ekstraordinære haller. 

 

Bandet leverte en veldig bra konsert og med tanke på utviklingen i bandet så spilte de en blanding av rolig prog/pop og hard, progressiv death metal. 

Mikael Åkerfeldt bemerket (imellom sine tørre og humoristiske kommentarer) at han husker normalt aldri detaljer fra konserter. Men akkurat denne kom han til å huske. Spesialkonsert i Sydney Opera House er helt unikt, og det var jeg utrolig glad for å ha vært med på. KO out! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar