onsdag 15. februar 2017

[2017] Dag 10 & 11: Utrolig vakker natur og fantastisk hotell

Solnedgang i går, soloppgang i dag. Det var ikke bare jeg som var her for å fotografere soloppgangen, men også busslaster med tyskere. Litt uvant å se tyskere uten bobil. Faktisk så kom jeg over en tysk bobil (med tyske skilter) i USA en gang. Hvordan i alle dager fikk de den med seg over? 

 

Men uansett, teltet måtte pakkes ned og jeg skulle kjøre noen timer mot Kings Canyon. 

 

Fortsatt forholdsvis kjedelig frokost, men det er jo mat. Kunne vært verre. Kunne vært salatblader. 

 

Og da var jeg i gang.

 

 

Dette var en annen stein. 

 

Og en selfie, som et lite bevis på det faktisk er jeg som er ute på tur og ikke  at jeg sitter hjemme og finner bilder på Google. 😜

 

 

Lange strekninger med ingenting annet enn åpent landskap. Traff veldig sjelden noen på veien. Men akkurat det forsterket bare opplevelsen. 

 

 

Og her nærmet jeg meg området rundt Kings Canyon. 

 

Grei informasjon på toalettet. 

 

Buzz, buzz...

 

Jeg fikset meg et lite rom på et campingområde. Jeg sov overraskende godt i går, på tross av høy varme. Men det fristet allikevel med noe med air condition i. Rommet var ikke så mye å skryte av, men det fikk gå. 

Og her gikk dingoene løs på let etter mat. Generelt ikke truende ovenfor mennesker, disse villhundene går normalt etter små dyr. Eller lusker rundt campingplasser etter matrester. 

 

Jeg gjorde ikke så mye mer i dag. Tur rundt Kings Canyon var stengt grunnet ekstrem varme, så det måtte jeg starte på før kl. 9 i morgen. 

 

Men da kunne jeg jo kikke på solnedgangen.

 

Neste morgen var jeg forholdsvis tidlig ute. Jeg skulle kjøre en stund også, så litt usikker på om jeg skulle ta loopen rundt hele Kings Canyon, som var beskrevet som en 3-4 timers tur på skiltet. Men kjepphøy som jeg var så konkluderte jeg med at jeg er tilbake etter drøyt 2 timer, for så tøff er jeg... 😎

 

Så veldig høyt var ikke den første delen. 

 

Men det var skikkelig flott. Jeg elsker virkelig slik natur, og det er sikkert fordi det er så ulikt hvordan det er hjemme. 

 

 

Jeg hadde også fylt godt opp med vann, sånn i tilfelle. For det var utvilsomt varmt og tørt. 

 

 

Jeg gikk ganske fort og passerte kjapt alle andre. Men kroppen responderte også veldig bra i dag, så det var bare å lange ut. 

 

 

 

Herlig tørt og vakkert. 

 

 

 

Så tilbake til bilen, hvor lang tid brukte jeg egentlig? 3 eller 4 timer? Ha, 1 TIME OG 13 MINUTTER. Boo-yaa! 

Men basert på mange av de jeg passerte, så tviler jeg ikke på at noen av de brukte 3-4 timer. Jaja, da hadde jeg bedre tid på veien. 

Fra Kings Canyon var det 261 km til neste... ja, noe som helst. 

 

 

Og her var grunnen til at jeg måtte ha 4WD. Jeg skulle kjøre timesvis på en ganske røff grusvei. 

 

 

Det var den eneste veien som gikk til min destinasjon, som var Alice Springs. Hadde du ikke bil til det, måtte du kjøre tilbake noen timer, og så ta en annen rute. 

 

Men å kjøre her var helt fantastisk vakkert. Og jammen var det flust av villhester som holdt til på disse flotte slettene. Det er ikke mange villhester igjen i verden, og helt utrolig å få se disse ute i naturen på denne måten. Det er dette som er det ekte "Australian Outback".

 

Og veien gikk i det (nesten) uendelige. 

 

Og det humpet godt ja. 😎



 

Røft og tomt, men jeg elsket det. Bare natur så langt øyet kan se, og hundrevis av kilometer til nærmeste sivilisasjon. Og selvfølgelig ingen mobildekning av noe slag. 😊

 

 

Etter mange timer med kos på veien (der jeg traff nesten ingen andre biler, og de jeg traff kunne du se støvskyen på lang vei) så kjørte jeg inn mot Alice Springs. 

 

Der sjekket jeg inn på et Hilton Doubletree for 2 netter. Jeg hadde på forhånd booket billigste rom, men de takket meg for lojaliteten og opplyste at de hadde gitt meg en gratis oppgradering til en suite.

 

 

Stor stue, eget soverom, bar og kjøkken, to balkonger, to bad og to ulike innganger med hver sin ringeklokke. Wow, det skal en si. Det var noe annet enn det lille rommet med ei dobbelseng som jeg hadde bestilt. 

 

 

Så da kunne jeg slappe av på balkongen med litt snacks. 😊

 

Etter jeg hadde kommet skikkelig på plass så ble det en vel så grei middag på KFC. Sto ikke akkurat i stil med hotelrommet, men men. 

 

En boks med kyllingburger, pommes frites, potetstappe, kyllingvinger og brus. 10 Aussie Dollars, altså 65 norske fjelldaler. 
 

Tilbake til hotellet så hadde jeg hatt besøk på rommet. Et lite brev fra hotellet med gode ønsker om et fint opphold og litt fancy sjokolade og ei flaske vin. Her vet de hvordan å gjøre litt stas på noen av gjestene. Nesten litt for mye for de drøyt 800 kronene jeg betalte per natt. Men takk, Hilton Doubletree Alice Springs. 😊

 

Selv om rødvin ikke er en særlig favoritt, så ble det nå litt til kveldskosen. Det var jo her jeg burde invitert stuepikene på fest, men lett å være etterpåklok. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar