lørdag 18. februar 2017

[2017] Dag 12 & 13: Fra Central til South Australia

Dagen i dag startet med en god frokost på hotellet, som var også en ting som egentlig kostet ekstra, men som jeg fikk gratis. Det var riktignok ingenting ekstraordinært med den, men det var godt å slippe de tørre skivene jeg hadde hatt litt for ofte nå. 

Jeg tok meg god tid på morgenen før jeg tok turen ut mot Alice Springs Desert Park, et område som lå ute i det fri, men som også hadde litt guidet informasjon. 

 

Men først, en ny og lokal iskaffe ble prøvd. Jeg foretrakk den forrige. 

 

Som nevnt så lå det fint til, rett ved det som kalles MacDonnell Ranges (som strekker seg et godt stykke over Central Australia). 

 

En ranger arrangerte et lite informativt show gjeldene fuglelivet i området, som var overraskende tallrikt på tross av det tørre klimaet. 

 




Utenom det så koste jeg meg med å vandre rundt i området og bare nyte naturen. 

 

 

Selv om det meste var uten noen sperringer her i bushen, så var det satt opp et lite bygg der de hadde litt smådyr. Slik som denne karen som jeg ikke husker hva var for noe. 

 

Og denne søte (og gigantiske) rottelignende skapningen. Ser kanskje ikke slik ut på bildet, men den var svær! 

 

Igjen disse store, slanke og nesten hårløse kenguruene. Denne karen så jo ut som rene voldteksforbyteren. Kenguruer kan være artige, men kun de små og mer hårete variantene. Denne karen var bare vulgær. Og det gjorde det ikke særlig bedre at så snart jeg hadde tatt bildet, så begynte han å slikke sine egne baller.  Ærlig talt altså, vent nå til gjestene har gått. Tror det var hans måte å gi meg fingeren på. Well, two can play that game...

 

Og denne inntørkede elva skulle visst ha masse vann under overflaten. De proffe visste nøyaktig hvor de skulle lete. Jeg hadde selvfølgelig ingen peiling og hadde lett omkommet av dehydrering hadde jeg blitt strandet i området. 

 

 

Etter litt tid her så ble det en billig lunsj/middag på KFC. Pepsi Max, pommes frites, potetstappe med saus, kyllingvinge og en aioli wrap til en total av 5 Aussie dollars. Nice, mate! 

 

Og dessert. 😊 Helt siden jeg kom så har butikkene vært fulle av påskeprodukter. Altså mer enn to måneder før. 

 

Resten av dagen og kvelden ble tilbragt i suiten. Det var litt herlig med en rolig dag også, samt at jeg trengte å vaske en del klær. Med snaut 40 grader på det varmeste, så ble ikke hvert plagg brukt altfor lenge om gangen.

Hotellet var forresten helt fullt med blant annet en stor gruppe med litt godt voksne amerikanere, som skulle til New Zealand rett etterpå. Og når jeg sier stor gruppe, så var det både antall og livvidde. 😛

Og så solnedgang over golfbanen, sett fra hotellsuiten. 

 

Vel, da var det ny morgen og tiden her var over. Jeg hastet meg ikke gjennom morgenen akkurat, men etter hvert så måtte jeg kjøre ut mot flyplassen i Alice Springs, som riktigbok ikke var mer enn 15 minutter med bil. 

 

Kø i sikkerhetskontrollen, tror du? Nei, her var en metalldetektor og absolutt ingen mennesker foran meg. 😛 Og her var det jeg nevnte noen dager tidligere. Her var gate 6, 7, 8 og 9, men så fort du var forbi maskinen, så gikk alle bånd til nøyaktig samme utgang. 

 

Og turen gikk i dag til Adelaide. Og for å være på den trygge siden så hadde de puttet opp et lite skilt ved gjerdet. 

 

Men det var aldri noen fly som gikk noenlunde samtidig, så ikke vanskelig å komme seg på rett flymaskin. 

 

Fikk en litt bedre wrap enn forrige gang. 

 

Jeg ba denne gang om en Lemonade, i stedet for Sprite (som jeg gjorde sist). Schweppes Lemonade smakte likt, men det er altså den markedsledende sitronbrusen. 

Men det litt snodige var at flyvertinnen sa "so you've been here long enough now to learn it's Lemonade, and not Sprite, eh?"

Jeg lurer nemlig på om det var samme flyvertinne som var på flighten fra Sydney til Alice Springs for fire dager siden. Enten det, eller så var hun bare vandt med at alle utlendinger ber om Sprite i starten. 

 

Vi landet i Adelaide etter snaut 2 timer, og jeg plukket opp en Holden Calais på flyplassen. 

 

Jeg kjørte rett ned til Hilton Adelaide der en vennlig herremann tok bilen, ga meg en kvittering og forsvant. Etter 5 minutter kom bagasjen opp til rommet i 16. etasje, og jeg kunne kikke litt rundt i byen. Hotellet lå ekstremt sentralt til noe som gjorde det veldig lett å vandre rundt. 

 

 

Adelaide virket koselig og rett i nærheten av hotellet lå byens Chinatown. Jeg gikk bare gjennom der og brukte heller litt mer tid litt utenfor der jeg fikset noe kylling til middag samt kikket litt rundt i butikker. 

 

 

Og selvfølgelig endte jeg opp med litt musikk også. 😎Samleplata til Bryan Adams har jeg vel liggende på kassett, men den var billig og det er veldig behagelig musikk i bilen. 

 

Og da var det bare å få litt søvn før morgendagens tur til Kangaroo Island. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar