torsdag 8. oktober 2015

[2015-2] Dag 12 & 13: Det store eplet!

Senere i dag så må jeg inn til Manhattan og levere inn bilen til Avis i Midtown. Før det så kan jeg like så godt utforske Long Island litt mer og jeg kjører dermed østover mot Hamptons-området. Grunnen til at det har fått dette navnet er at mange av byene har dette i navnet. Som Southampton, Bridgehampton, East Hampton osv. 

På veien kommer jeg over et bruktbutikk. En veldig rotete butikk som for det meste har gamle møbler og masse skikkelige kitchy saker (som en dårlig laget Humphrey Bogart statue) og det blir bare med en kjapp titt her. 



Etter en stund ankommer jeg East Hampton og bruker litt tid til å spasere rundt i byen. 


Egentlig så er ikke områdene her så veldig spennende. Det er steder som er fine som hjemsted eller som feriested. Som tilfeldig turist så ser jeg ikke helt poenget. 

Burger King har reklamert veldig for sin nye Halloween Whopper på TV, så jeg prøver den til lunsj. 


Og den smakte akkurat som en vanlig Whopper. Det er en del snakk om folk som har fått grønn avføring i mange dager etter og ha spist en slik en, så det blir spennende å følge med på dette fremover. 


Det blir fort litt rot i bilen og før jeg leverer den tilbake så må jeg sørge for å rydde og tømme den for tomme brusbokser, mynter, brukte kondomer, emballasje og gamle sko. Eller noe sånn... 


Det går overraskende bra å kjøre nede i Manhattan og bilen kommer seg til Avis uten skraper. Hotellet for de neste 2 nettene er Staybridge Suites som ligger i West 40th Street ved 9th Avenue. Såpass sentralt at det er en kjapp spasertur til Times Square. Det er heller ikke så langt å gå fra Avis og opp, men jeg syter litt med å dra med meg to kofferter oppover gatene, så jeg prøver meg på Uber for første gang. 

Det funker bra det og $9 pluss tips var absolutt godkjent. 


Hotellrommet i 16. etasje er ganske så bra og har også fullt kjøkken. Normalt så hadde det kostet $450 pr. natt på disse dagene, men i tidligere i år så fikk jeg (via en kampanje) flust av bonuspoeng for mer eller mindre ingenting. Og de holdt akkurat til 2 netter. Sa-weet!  

Selv om det er en del timer til leggetid så er jeg såpass trøtt at jeg holder meg inne på rommet resten av kvelden. Jeg har ikke planlagt noe som helst de neste dagene, så da kan jeg gjøre det nå. 

Jeg fikser meg en pizza fra gjengen ved siden av, så får jeg se om det ikke blir noen aktiviteter i morgen. 


Neste morgen så bestemmer jeg meg for å bruke føttene oppover Manhattan. Nå har jeg jo fikset meg nye joggesko, og så har jeg også en lunsjavtale litt senere i dag. 

Det kryr selvfølgelig av turister her, og det er sikkert like mange etnisk norske på Manhattan som det nå er i Oslo Øst. Med høstferie i Norge så er det tydeligvis mange som legger turen til New York. 

En norsk familie bor på rommet rett over mitt. Han sier "hello" mens vi venter på heisen, og jeg responderer med et "good morning". Jeg gidder ikke å annonsere at jeg er norsk så jeg står heller og lytter på samtalen deres, som de mest sannsynligvis ikke tror noen andre skjønner bæret av. 😊


Utenom å lytte på andres samtaler så vandrer jeg rundt og knipser litt bilder av diverse bygninger. 



Under er Rockefeller Center og jeg har fått tips fra en kollega at jeg må innom Lego-butikken og Nintendo-butikken som ligger rett i nærheten. 



Og det gjør jeg. 😊 Lego-butikken har greit utvalg inkludert noen større, fancy saker. Men en eske på mange kilo og større en kofferten min er litt for mye. Men jeg finner meg nå en liten sak. 

De hadde også stilt ut noen ferdigbygde saker og det var litt kult å se stua fra The Big Bang Theory. 

Også her er det nordmenn, nærmere bestemt en gjeng med bergensere. Igjen så gir jeg meg ikke til kjenne. 


Videre hos Nintendo så blir det kun en t-skjorte, men de har en kul utstilling av samtlige håndholdte konsoller. Jeg husker faktisk den gamle Game & Watch. 




Min lunsjavtale er tidlig ferdig med ærendet sitt, så da blir det faktisk litt sosialt før det blir en god lunsj. 

Etter lunsj så går turen opp til Central Park for litt mer sightseeing.  




Joda, jeg har nye sko. Litt for nye sko, og jeg kjenner nå at jeg har vannblemmer på størrelse med Texas. Det betyr at jeg bør nok tenke på å komme meg tilbake, og det er ikke så mange timer før jeg skal på show på Broadway. 



Også her er det nordmenn (!) Denne gang noen fra Rogaland der den lille jenta vil ha enda mer is. "Koffor kan eg isje få mær is?!" Jeg går som vanlig rett forbi. 


Og jepp, føttene har fått kjenne det. Denne blemmen er bare en av mange. Ouch! Det er såvidt jeg klarer å bevege meg. 


Men det er veldig upraktisk med rullestol så jeg får bare holde ut. Hotellet har vaskerom så før jeg gjør noe annet så må jeg fikse meg noen rene klær.

Og da er det på tide å halte opp til Times Square. 


Dette er jo et ikonisk område og jeg må si at jeg liker New York bedre enn hva jeg hadde trodd på forhånd. Jeg er ikke en særlig urban type, men New York har en fascinerende og behagelig atmosfære.


I kveld så har jeg skaffet meg billetter til Broadway produksjonen av An American in Paris, originalt en film fra 1949 med Gene Kelly. En veldig bra film, som danket ut Citizen Kane og tok Oscar for beste film det året. 


Det var strengt forbudt å ta bilder, så jeg har ingen fra selve showet. De har omskrevet det en del i forhold til filmen, men det funker allikevel bra. Forestillingen var helt utsolgt og det så ut som de fleste satte pris på det de fikk servert. Sidemannen min (en svær, stor type som så ut som en malplassert, halvveis gangster) ble så rørt at han måtte felle en tåre. 😄

Showet var en kjempefin avslutning på en koselig dag i det store eplet. I morgen har jeg bestemt meg for (etter tips fra tidligere nevnte kollega) å ta en av disse sightseeingbussene. Det tror jeg føttene mine setter stor pris på. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar