mandag 5. oktober 2015

[2015-2] Dag 9: En travel (og våt dag) i hovedstaden

Hele dagen i dag er satt av til å kikke litt rundt i Washington DC. Jeg fikk booket plass i et parkeringshus via en nettside som heter Spothero, som jeg også har brukt før. Av en eller annen grunn så hadde jeg $25 tilgode. Det må ha vært noen form for bonus etter forrige gang, ikke vet jeg. Men ingenting er bedre, så kan jeg heller putte de pengene rundt midjen.

Frokosten på Embassy Suites er ganske så bra og det er bare å trosse regnværet og kjøre de 15 minuttene fra Springfield, Virginia til downtown DC.


En liten fun fact: Visste dere at det finnes et sted som heter Springfield i 35 amerikanske stater? Tar jeg ikke feil så er det den i Missouri som er den største, selv om Springfield i Illinois er definitivt den som er mest kjent. 

Det går lett å parkere og de fleste store attraksjonene ligger alle rundt et parkområde, slik at er bare å gå rundt i en loop, så får du med deg det viktigste. 


Der har vi The Washington Monument. 


Og så samme monument sett fra The Reflection Pool rett statuen av Lincoln. 


Og der var jammen meg Lincoln selv også. 



Det regner noe skikkelig og blåser i tillegg. På et tidspunkt så vrenger paraplyen seg også, og jeg får noen forbipasserende til å dra på smilebåndet idet jeg står og kjefter på paraplyen. Ikke at det hjalp noe som helst. 


Monumentet til minne for de som falt under Vietnamkrigen er egentlig er stor vegg med navnene. Det blir litt følsomt der en ser familier som har lagt ut blomster for sine, og krigsveteraner som har samlet seg for å minne sine falne kamerater. 



Det er litt synd med det dårlige været da byen hadde fremstått så mye bedre i solskinn. 


The White House er jo også en obligatorisk stopp. Men det jo noe som en går kjapt forbi mens en knipser noen bilder for bare å ha dokumentert det. 



Jeg husker ikke hva alle de ulike byggene var, men bildet under skal være "Finansdepartementet". 



Her går det unna. Jeg får også tatt et stopp ved minnemonumentet for 2. verdenskrig. 



Kloke ord! 



Jeg har litt penger i lommen da jeg regnet det kom til å gå en del. Men det ser til at det meste er gratis. Første museum er Museum of American History  og det er altså helt gratis. 


Og så er det godt å komme inn i varmen. Jeg er blitt gjennomvåt på beina og trenger å få tørket meg litt. 


Det er forholdsvis omfattende og det er egentlig bare å starte i en etasje og jobbe seg oppover. 


En kjapp runde blir gjennomført i en utstilling som oppsummerer litt signifikante deler av amerikansk historie og kultur. Ikke alt var like interessant og en del er også relatert til popkultur. 




Neste stopp er "Price of Freedom: Americans at war", som av naturlige årsaker er svær. Fra revolusjonen til krig med indianere, meksikanere, borgerkrig, Koreakrigen, Vietnamkrigen, Gulfkrigen, to verdenskriger, Afghanistan, Syria med mer. 




Museet er drevet av The Smithsonian og ikke overraskende har de fått tilgang til veldig mye. 






Det er lett å bli overveldet over hvor mye som er utstilt i alle disse etasjene og jeg kjenner allerede at det begynner å bli veldig mye informasjon på veldig kort tid. 



De hadde også utstilt deler fra World Trade Center. 



I underetasjen er det også mye rart, men jeg velger meg heller ut det som virker mest interessant. Som penger! 😀



Som en liten seddelnerd så er det gøy bare å få se en del av sedlene i "real life". 


Utstillingen på "Food in the USA" er ikke like spennende. Det er mest utstillinger av ulike duppedingser som har gjort ting lettere på kjøkkenet. 


Og jeg går kjapt gjennom transportdelen. Det trengs litt frisk luft og som sagt blir det veldig mange inntrykk på en gang her. 



Museet ved siden av er The Museum of Natural Science. Jeg var på et lignende i Cody, Wyoming og det synes jeg faktisk var bedre. 





Men bevares, dinosaurer er tøft! 


Og det å bli beglodd av turister stopper ikke disse i å jobbe i laboratoriet. 





Etter en titt på naturbildene så nærmer det seg kveld. 


Jeg får knipset noen bilder av The State Capitol på veien. Dessverre var den under renovering, så den tok seg ikke like bra ut i dag. 


På vei mot parkeringshuset så ser jeg at jeg har en time igjen før alt stenger, og da er det bare å hoppe inn til The Museum og Air and Space for en ca. 59-minutters titt. 


Som navnet antyder så er det flygende farkoster som er greia her. 




Spesielt tøft at de har stående ikke bare reproduksjoner, men også ekte deler fra fly og raketter. 


Dessverre så har de ikke noe informasjon om universet utenom vårt eget solsystem. 






Og jeg måtte jo bare ta bilde av en reklame fra vårt eget SAS





Til slutt så annonseres det at museet stenger, og jeg må atter en gang vasse ut i regnværet. 

På veien ut fra DC så booker jeg meg inn på et Country Inn and Suites i Frederick, Maryland, mest fordi at jeg kunne få ei gratisnatt ved bruk av forholdsvis få bonuspoeng. 


Jeg trenger virkelig nye joggesko, og jeg har fått vannblemmer både her og her. 


Legg merke til at jeg presterte å teipe den ene skoen ved sålen. Det er vel ting som dette som faller inn under "white trash repairs". 


Det er blitt veldig seint og jeg har ikke spist siden jeg kjøpte ei pølse i en kiosk utenfor det ene museet. Og hva funker vel bedre på kvelden enn noen "Fiery Doritos Locos Crunchy Taco Supreme"? Sånn cirka.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar