lørdag 10. oktober 2015

[2015-2] Dag 14: New York, New York!

Bare selve Manhattan er svært og jeg beveger meg nå som en 90-åring, en ganske rustete sådan. Så det første jeg må gjøre er å skaffe meg plaster for blemmene. 

For å (forhåpentligvis) gjøre ting litt lettere så skal sitte på med av disse sightseeingbussene der du kan gå av og på som det passer. Det blir ikke mer turist enn det. 

Så fort jeg kommer meg ombord så finner jeg et sete der jeg kan sitte litt for meg selv. Der kan jeg få tatt av meg på bena og få lagt på plaster. Prøver å være så diskret som mulig, da jeg tviler på noen av de andre er særlig interessert i de svette og " blemmete" føttene mine. 

Og da er det bare å sette i gang. Bussen kjører en loop som starter på Times Square, går opp til Central Park, helt ned til sørspissen av Manhattan og opp igjen. 




En veldig grei og enkel måte å komme seg rundt på. 




Jeg hopper etterhvert av for å ta meg en tidlig lunsj. 


Er du i New York så er du i New York. Og da er det klart at ingenting er mer passende enn en New York-style sandwich. 


Eneste utfordringen er å spise dette på en måte som gjør at ser noenlunde respektabelt ut. Jeg kommer tross alt fra et møblert hjem, og da kan jeg ikke sitte på restaurant i New York og grise ved bordet. 

Det går nå på et vis og tallerken blir også tom til slutt. For et sjokk, ikke sant. 😉



New York er en travel by og jeg hadde egentlig forventet litt kaotiske tilstander på Manhattan, spesielt på kveldstid. Men det er ikke tilfelle og det er null stress. 


Macy's reklamerer med verdens største butikk! Tror jeg klarer meg fint uten et besøk der. Jeg har tross alt allerede shoppet en 8-pack med boksershortser på Walmart.


Og bygningen her kjenner nok de fleste igjen. 



Neste stopp jeg hopper av er i nærheten av 9/11 Memorial. Føler ikke at jeg kan være her uten å besøke dette området.


Og det er veldig lett å bli litt følsom her. Jeg husker fremdeles nøyaktig hvor jeg var da dette skjedde og kommer aldri til å glemme bildene fra TV. Det var et angrep på USA, men det var også et angrep på hele den vestlige sivilisasjonen og alt det vi står for. Jeg vil også påstå det var et angrep på hele menneskeheten og derfor har dette så stor betydning for meg, og forhåpentligvis de aller fleste andre. 


De har bygget dammer akkurat der som de to tårnene tidligere sto. Twin Towers er nå Twin Pools (de bruker riktignok ikke den betegnelsen). Trenger en litt bedre vinkel for å få et godt bilde, men dere forstår tegninga. 



Frihetsgudinnen ligger et godt stykke unna, og jeg har ikke tid til å komme meg nærmere denne gang. Men jeg har nå foreviget den som en liten prikk på bildet. 



Helt nede ved sørspissen av Manhattan kommet etterhvert bussen og jeg kan komme meg opp til hotellet for å hente bagasjen min. 

Det er tydeligvis en storbrann over i New Jersey. Jeg prøvde å finne ut på nettet men det var dårlig med informasjon. Usikker på om det var fordi det ikke var noe spesielt, eller om det var det at absolutt ingen bryr seg om hva som foregår i New Jersey... 


Når jeg ser annonsen under så tenker jeg umiddelbart på halvfeite, rødsprengte, fulle nordmenn på chartertur som febrilsk løper rundt med solsenga i den hensikt å bli griserosa på stranden. Sannsynligvis får ikke amerikanerne de samme negative assosiasjonene, og kanskje selger de noen billetter. 


Jeg får fikset meg en Uber til å kjøre meg over til Jersey City som ligger i delstaten New Jersey. Grunnen til at jeg skal over her er ganske enkelt fordi det var store penger å spare på å leie bil derfra kontra New York. Men østre del av New Jersey var ikke særlig innbydende for å si det mildt. Ingen stor risiko for at jeg bosetter meg der med det første. Eller det andre... eller tredje. 

Denne gang hadde jeg booket meg en sedan, men de hadde ikke så mye tilgjengelig, så det ble en SUV igjen. Denne gang en Ford Edge, storebror til Ford Escape som jeg hadde tidligere. 



Og den funker knallbra den. Nordover på vestsiden av Hudson River er det veldig vakkert, men dessverre har tiden gått så fort. Og da blir det såpass mørkt at jeg får ikke så mye utav det. Og ikke vet jeg helt hvor jeg er og må bare booke en overnatting i en fei, da jeg har kun 3% batteri igjen på mobilen. Og mobilladeren min har selvfølgelig sluttet å fungere. 

Så da endte jeg opp på et Hampton Inn på et sted med det klingende navnet Fishkill. Og det var nok mye dyrere enn hva det hadde vært hvis jeg hadde jeg planlagt litt bedre. Men men... 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar