torsdag 1. oktober 2015

[2015-2]: Dag 5: "Swoosh!"

Jeg har ingen spesielle planer i dag, annet enn å komme meg litt nordover og forhåpentligvis se noe interessant på veien. 

Dermed har jeg ingen hast med å komme meg av gårde, så det blir til at jeg ligger og drar meg litt i senga (nei, ikke sånn...). Og frokosten blir etterhvert tatt på Taco Bell. Den norske skiva er nok hakket mer sunt enn dette, men liker at her borte så kan ta en ta hvilken som helst fast food-rett, putte noe egg oppi, og så vips så er det frokost!


Første strekk for dagen går gjennom noen flotte områder av Croatan National Forest. Det er her jeg skulle tatt med meg en kano i kofferten... 



Jeg kjører videre nord og mot det som heter Outer Banks, som er en veldig smal halvøy helt øst (skjønt kun landfast på et smalt punkt som ligger litt utilgjengelig helt nord).


Men jeg er ikke der helt enda. Og her i North Carolina har gårsdagens uvær virkelig satt sine spor. 




Deler av staten ligger såvidt på havnivå, noe som er grunnen til at veldig få har kjeller i husene sine. Istedet har de gravd noen grøfter med helling mellom hagen og veien, slik at en kan lede vekk vannet. Det er tydeligvis ikke unormalt med slike nedbørsmengder. Flere veier er også offisielt merket som "Hurricane Evacuation Route". 


Men dette gjør geografien ekstra spennende, da jeg får litt følelse at hav og land ofte glir over hverandre. 

Så er det broen over til The Outer Banks. Området her lå under vann for 65 millioner år siden (noe store deler av østre USA gjorde) og det er tidvis så smalt med land at det er bare plass til vei og noen bygg på hver side. Stiger havnivået så mye som fryktet de neste hundre årene, så er det stor risiko for at hele samfunnet her havner under vann. North Carolina la tidligere ned forbud mot å bruke spådommer angående havnivå innen statlig planlegging (for ikke å skape frykt), men det ser ut som de begynner å forstå at store befolkede områder kan bokstavelig talt drukne i tiden fremover. 


Området er spesielt populært blant surfere, mye fordi det tidvis kan være en del vind. 


Og da er vi fremme til området som er bakgrunnen for The Wright Brothers National Memorial. Grunnet vindforholdene så var det her brødrene Wright bestemte seg for å skape flyhistorie.


Inne i det lille museet så har de også satt opp en replica av flyet som ble brukt. 



Selve monumentet er bare et monument,men du kan se ned til hvor flyet til slutt landet. Selv om det kanskje ikke er så imponerende sett med dagens øyne, så var det dette som la grunnlaget for alt som kom etter. 




Turen går videre inn til Virginia der jeg nylig har booket et rom på et Hilton Garden Inn i Newport News. 



Deler av områdene her er knyttet sammen med såkalte "bridge-tunnels". 3 stk totalt og de eneste i hele USA. Det er ganske enkelt en kombinasjon av bro og undersjøiske tunneller. 


På vei bort kjører jeg gjennom Norfolk, som fremstår litt som en sliten industriby. Det er aldri et godt tegn når en ser skilt som sier "Drug free -  school zone". Bare det at det er behov for slike skilt, sier vel sitt. 


Jeg finner meg greit til rette på Hilton Garden Inn i Newport News. Denne lille byen ligger ikke så langt unna delstatshovedstaden Richmond, som er morgendagens destinasjon. 



Jeg har enda ikke fått muligheten til å gå innom Arby's på denne turen, så nå var det jammen på tide. Deres Smokehouse Brisket sandwich er nemlig noe av det ypperste innen fast food. På tide å slakke litt på beltet! "Mmmmm, come to daddy!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar