torsdag 15. mars 2018

[2018] Dag 8 & 9: Brisbane

Det tok litt tid før jeg kom ut av motellet på morgenen, da det gikk Teenage Mutant Ninja Turtles-episoder fra 80-tallet på TV, men perfekt underholdning til frokosten var det så absolutt. 

Det var uansett på tide å få litt gang på kroppen, og jeg hadde plukket ut området rundt Venmen Bushland, mest fordi det var i nærheten. 



Kroppen fungerte bra og stiene var enkle å forholde seg til. Nesten litt for enkle og jeg hadde foretrukket litt mer utfordringer. Dere vet, norsk viking og sånn...





Det kom dessverre en del regnbyger, men det gjorde ikke så veldig mye. Heldigvis var det vindstille. 





De ulike rutene gikk på kryss og tvers av hverandre, så jeg mikset og matchet litt. Jeg møtte ikke særlig mange andre her, og det virket som de fleste tok bare en kjapp tur med hunden. 



Været endret seg fort og plutselig kunne det være sol. 





Etter cirka 14 kilometer sa jeg meg fornøyd og kjørte litt nordover nærmere Brisbane igjen. Det var nemlig tid for litt shopping. 

Det har blitt en tradisjon at jeg stikker innom en outlet for å kjøpe billige Nike joggesko, og det ble også suksess denne gang. Air Max i størrelse 45. Veiledende pris var $160, solgt på outlet til $110, og så  40% på toppen av det. Det ga den nette pris på $66, noe som ble omtrent 420 kroner. SA-WEET! 😎



For å feire kjøpte jeg en Dr. Pepper Cherry og Pepsi Fire. Sistnevnte var Pepsi med smak av kanel og det var like fælt som det hørtes. Blærk! 🤢



En annen ting jeg liker å gjøre, er å ta bilder av Jarlsberg i butikkene. Mest fordi denne osten som oftest er billigere andre steder enn i Norge, noe som er ganske ironisk. Tidligere ble det gitt ei formue i subsidier slik at Tine kunne eksportere osten billig til utlandet. Dette skal nå bort og Tine outsourcet eksportproduksjon av osten til Irland i forkant av fjerning av subsidiene. Den norske versjonen blir fremdeles produsert lokalt. 



Vest for Brisbane ligger Mount Coot-tha, og jeg tok en kjapp tur for å få litt utsikt over byen. 





Jeg hadde tidligere booket ei natt på Holiday Inn Express midt i Brisbane. Den gjaldt fra mandag, men i og med jeg hadde reist tidligere fra Vanuatu, booket jeg inn ei natt fra søndag og fikk slått sammen disse to ved innsjekk. 


 
Et trivelig hotell, ikke minst grunnet veldig hyggelig og serviceinnstilt personal. 

Kvelden gikk med på å jobbe med noen plikter, samt vaske litt klær. Det var ikke mye rent igjen. 

Neste morgen startet med en kjapp frokost og det virket til å bli en fin dag værmessig. 



I og med dette var min første gang i Brisbane, tenkte jeg bare å henge rundt i byen. 







Som de fleste andre byer i Australia, er også Brisbane enkel å forholde seg til. Ikke for stort nede i sentrum og veldig ryddig og oversiktlig. 

Byen ligger jo i staten Queensland og jeg fant ut det kunne være interessant med et besøk på et museum for å lære litt mer. 

Det første som møtte meg, var denne blekkspruten. 😳



Australia, og spesielt Queensland, har funnet masse fossiler fra dinosaurer. 



Som kjent var det tidligere kun ett verdenskontinent, før det etter hvert begynte å skilles til det vi kjenner som verden i dag. Det er selvfølgelig grunnen til at noen dyr finnes på flere ulike kontinenter, mens noen er "låst" på andre. Som for eksempel kenguru her nede. 



Disse artige rotte-lignende dyrene, er ganske artige. Tror muligens det også er noe unikt for Australia, men litt usikker hvilken familie de tilhører.





Dette var altså en gigantisk brennmanet. Tror du skal slite godt om du møter på denne. 



Og er det tilfeldig at alle de giftige fiskene er røde i fargen? 



Bildet under er tatt rett utenfor museet og mot Brisbane CBD. CBD står for Central Business District, og er en unik greie som brukes her nede for å referere til "downtown".





Ellers gikk tiden litt til å kikke på ting. 



Og snakke om å se på ting. Jeg fant disse to i en leketøysbutikk. 






For de uinvidde, er det altså Chucky fra Child's Play-filmene. Jeg hadde så lyst på begge to, men de var gigantiske i størrelse og koster tusenlappen per stk. Men de er på toppen av ønskelista mi! 🤩🤩🤩

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar