lørdag 30. august 2014

[2014] Dag 6: Zion National Park

Våkner rett før 6 og godt uthvilt. Strømmen har tydeligvis kommet tilbake i løpet av natta. Utenfor er det ikke særlig mer enn 9-10 grader celcius, men det skal heldigvis bli mye varmere.

Nysmurte spam-sandwich blir dagens lunsj senere.


Motellet ligger som sagt rett ved inngangen til Zion National Park, så jeg kommer meg tidlig frem. Og det er noen fantastiske syn som møter meg på veien innover:




Det tar ca. 20 minutter å kjøre inn til visitor's center. Her må alle biler parkeres. Her finnes det et infoområde med gavebutikk (som også har diverse utstyr relatert til fjellturer). Herfra går det shuttlebusser som kjører besøkende rundt på ulike stoppesteder innover i nasjonalparken. Det er fra disse stoppestedene en kan gå de ulike rutene, som varierer fra korte og enkle til lange og harde. 

Akkurat som Grand Canyon er jo dette steder en kan gjøre til en liten ferie i seg selv. 

Jeg leste et sted at det var mindre tyskere som ferierte i Norge de siste årene og de lurte litt på hvor det ble av. Vel... dere trenger ikke å lure lengre, jeg fant de. 






Denne lille karen er nok sulten, men det er ikke lurt å prøve å gi de en matbit. Selv om de er søte og nusselige så har folk blitt skadet etter bitt. 


Disse bildene er tatt fra høyt oppe på vestsiden av området. Jeg valgte ikke de aller hardeste rutene. Det er forholdsvis varmt, og jeg vil ikke ta for hardt i med tanke på det blir mer av dette fremover. 

Som jeg sikkert har skrevet tidligere, så er det ingen bilder som klarer å gjenskape hvor flott det faktisk er. Dybden og dimensjonen kan du kun oppleve selv. Jeg vet ikke hvor mange steder jeg bare stoppet og ristet på hodet over hvor flott alt var.



Fornøyd (og litt trøtt) er mange timer på tur:


Jeg er også blitt litt glad i kaktuser. Kanskje fordi det er den eneste planten jeg klarer å holde i live. 


Utpå ettermiddagen setter jeg turen videre. Kjører øst til Cedar City slik at jeg kan kjøre gjennon Dixie National Forest på vei mot Bryce Canyon. Jeg booket et rom på Best Western Ruby's Inn tidligere i dag, som ligger rett ved inngangen til Bryce Canyon National Park.

Kjøreturen gjennom Dixie National Forest er også meget flott. 


Er mange timers kjøretur, men kommer greit inn på hotellet. Middag spiste jeg litt tidlig på ettermiddagen på Del Taco, som hadde en ganske god burrito. 

Hotellet er egentlig gigantisk da det er en del separate bygninger som huser ulike rom.


Jeg liker trepanelet. 


"Do not favor the molester", sier hotellet. Litt ubehagelig at de huser en slik person, men jeg skal følge oppfordringen. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar