onsdag 27. august 2014

[2014] Dag 3: Kjøretur til Sedona, AZ

Våkner litt for tidlig, men vanskelig å unngå når sola lurer seg inn. Men utsikten fra rommet er jo absolutt fin:


Frokost tar jeg på hotellet. Koster normalt $10.99, men for de av oss som har gullkort i Hiltons lojalitetsprogram, skal dette være gratis. Stusset litt på at jeg ikke fikk en kupong på dette ved innsjekk, og det viste seg at det burde jeg fått. 

Min frokosvert, Susan, ryddet derimot opp og jeg kunne sette med ned med en nystekt bagel og bacon. Susan disket opp med nystekt pannekaker med sirup, og jordbær ved siden av. Det kaller jeg en god start på dagen.

Jeg har ikke så mye annet jeg tenker å gjøre i Phoenix, så begynner å kjøre nordover mot Sedona. På veien går jeg innom et sted som heter "Out of Africa" der de har bygget opp et lite afrikansk-lignende område der de har tatt vare på ulike dyr som av ulike grunner ikke hadde overlevd i villmarken. 







Her kunne en vandre rundt på egenhånd, noe jeg satte stor pris på. Men de fleste virket til å foretrekke en kjapp tur i en liten shuttle. 

De hadde også et gøyalt show der to trenere lekte med den ene tigeren. Trenerne hadde brukt en del tid på å bygge opp et tillitsforhold til kattene, og det skulle dermed være helt trygt. Men det var ingen tvil om at hadde noen fremmede gjort det samme, så hadde ikke den personen levd særlig lenge. Tigrer vil aldri angripe noen de har utviklet et vennskapsforhold med, men utenom det er det jakt- og drapsinstinktet som styrer. 

Og hvem sa at pusekatter ikke liker vann?
 



Er også andre severdigheter på veien, som f.eks fin utsikt:



Kjører etterhvert inn i Sedona. Byen ligger midt i Red Rock-området og er utrolig idyllisk. De har ganske strenge byggelover som sørger for at det ikke blir så stor inngripen i naturen rundt. Bygningene er for det meste også i rød stein og veiene er smale med tonnevis av (noe så uamerikansk som) rundkjøringer.


Kirke har de også inkorporert i omgivelsene.


Tar først inn på hotellet for kvelden, et La Quinta Inn.


Ingenting å utsette på utsikten fra rommet:


Stikker så en liten tur i området. Temperaturen er ganske behagelig. Det er lagt opp en del områder der en kan parkere og så gå tur. Noen av stiene er merket med steinformasjoner, men jeg falt av ganske så kjapt her. Så jeg endte egentlig opp med å bare gå der det vi virket naturlig. Det ble vel suksess sånn 50 % av tilfellene.




Tar en tur til vestsiden av den lille småbyen. Her er det veldig turistifisert, med masse små souvenirbutikker og restauranter. Akkurat slike ting er ikke det mest spennende for min del da.



Jeg kjøper et postkort og en pakke med ulike jerkys (tørket kjøtt). I pakken var det buffalo, struts, alligator med mer. Det begynner å bli sent, og jeg har kun spist frokost og 2 soft tacos (de er knøttsmå, men billige) fra Taco Bell i 12-tiden.

Jeg finner et lite sted rett ved hotellet, og bestiller Chicken Fried Steak.


Selv om jeg var sulten så klarte jeg ikke å fullføre alt. Ikke noe å si på porsjonen.

Det får bli alt for i dag. Blir en tidlig morgen neste dag der jeg skal en tur til M Diamond Ranch.

2 kommentarer:

  1. Sko gjerne vært med å sett tigrene - de er fascinerende. og stillig med den som sko i bassenget :-) kjekt å følge med deg på tur, Tove

    SvarSlett
  2. Husk pakke til ho som passar på heime.. ��

    SvarSlett