fredag 29. august 2014

[2014] Dag 5: Monument Valley og motellet går i svart.

Våkner litt etter klokken 5 i teltet. Var greit å ligge der, men våknet veldig ofte i løpet av natten. Men føler meg godt opplagt, selv etter en lang tur i Grand Canyon i går kveld. Smører meg noen flere Spam-sandwich til å ha som lunsj senere.

Fikk med meg mye under turen i går, så i dag blir det å kjøre gjennom parken og ut på østsiden, og så bort til Monument Valley. Det er selvfølgelig masse flotte utsiktspunkter også på vei ut.


En sulten amerikansk elk. 





Det er en del timer (2,5) til Monument Valley, så jeg får opp farten. Områdene utenfor Grand Canyon og mot Monument Valley er områder som er selvstyrt av Navajo-indianerne. Er masse salgsboder som selger dill-dall ved veiene.

Ser dette på veien. Jeg burde selvfølgelig gått inn og spurt hvorfor det er norsk flagg i tillegg til Arizonas delstatsflagg, men jeg gjorde altså ikke det. Din dust.


Selve turen til Monument Valley er utrolig kjedelig (med noen småsteder som definitivt ikke var særlig innbydende), så jeg blir lettet når jeg kjører inn i Utah, hovedsakelig fordi jeg begynte å bli litt stiv i kroppen. Selve parken ligger grensen mellom Arizona og Utah helt øst. 


Når du kommer frem har du muligheten til å kjøre gjennom området på egen hånd, men "veien" er en sti bestående av mye stein og sand, så en må kjøre forsiktig. Og det er absolutt en fordel med en bil som har litt klaring. 

Det er utrolig fascinerende å kjøre gjennom disse gigantiske monumentene.  Og alle som har sett westernfilmer kjenner nok mange av disse umiddelbart igjen.




Bildet under er tatt fra "John Ford's point". Det var her John Ford filmet en sekvens i filmen The Searchers fra 1956, som hadde John Wayne i hovedrollen. Og dette er viktig, folkens. John Wayne er jo en helt av de store, og selve filmen er virkelig bra. 





Det er ikke bare bare å være bil akkurat nå:



Har blitt mange opplevelser også i dag. I morgen er det Zion National Park og da ønsker jeg å finne meg et sted å overnatte i nærheten, slik at jeg slipper å kjøre noe særlig i morgen tidlig. I mellomtiden begynner det å regne noe skikkelig.

Det er forholdsvis øde i disse områdene, og igjen er det lite interessant å se på veien. Etter mange timer ruller jeg inn i Kanab i Utah. En greit lite sted med masse små moteller.

Jeg stopper på et sted som heter Big Al's for en Buffalo Cheeseburger. Denne var ganske god, og jeg kan konkludere med at Al kan sakene sine. Det er var ei tenåringsjente som sto bak disken, så jeg fant ikke ut hvor stor Al faktisk var.

Kanab er en halvtime fra Zion, men jeg vil enda nærmere. Slår på tråden til Golden Hills Motel som ligger bare noen kilometer fra nasjonalparken. De bekreftet de hadde ledige rom. Det har vært greit vær den siste timen. Men jeg har nok kjørt kjappere enn uværet, for nå ser det til å brygge på noe ubehagelig også her.

Jeg blir ønsket velkommen av trivelig, lubben mann med skjegg. Motellet er drevet av denne karen og kona og er ikke tilknyttet noen kjede. Rommet skal han ha $47 for. Absolutt ingen upris. Jeg spør om han trenger hele hjemmeadressen min på innsjekkingskortet, men det var ikke nødvendig. Som han selv sa; "it's just for the sheriff's office, in case they get an Amber alert or something." Hørtes ut som det ikke var så uvanlig at dette skjedde, men klientellet så nå greit ut.

(For de som ikke kjenner til "Amber Alert", så er dette et system som sender ut meldinger når det gjelder barn som er bekreftet kidnappet og er utsatt for enten grov skade eller drap.)





Motellet er et typisk 50-talls motel på både godt og vondt. Rommet er koselig, men lite. Men jeg trenger ikke noe mer enn dette.

Uværet har blitt enda verre og det er noen helt ekstreme lynnedslag bare rett over veien. En familie ved siden holder på å pakke ut av bilen, og de 2 guttene ble mildt sagt vettskremt. Etter noen minutter tar lynet knekken på alt av strøm i området og det blir ikke noe TV, lading av mobiltelefon eller lys hvis en må på do.

Eieren går rundt og tilbyr telys til alle sammen. Klokken er litt over 9, og jeg finner ut jeg kan like godt legge meg slik at jeg er klar til i morgen. Det er heller ikke særlig trygt å bevege seg ute. Det er heldigvis meldt sol i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar