tirsdag 31. mars 2015

[2015] Dag 4: San Antonio

Døgnmessig er jeg ikke helt på plass enda, og våkner før kl. 5 (men det er jo en liten forbedring fra dagen før). Men da har jeg god tid for en dusj, samt få ting ut i bilen i god tid før frokosten åpner kl. 7.

Frokosten på Hilton Garden Inn er helt OK (men vet nå ikke om jeg hadde brydd meg om å betale noe for dette), og etter noen kjappe runder med buffeten så setter jeg kursen mot San Antonio. 



Turen tar drøyt 2 1/2 time, rett frem på samme interstate. Ikke en direkte spennende tur, men jeg kommer kjapt frem. Disse områdene i Texas er ikke akkurat preget av fantasiske omgivelser sånn sett.

Vel fremme i San Antonio finner jeg en grei parkering og spaserer ned mot hovedgata. Tar en kjapp titt på Riverwalk, som er akkurat hva det høres ut som. Små gågater som går rundt kanalene i byen. 



Sammenlignet med kanalene i Amsterdam så er det mye flottere her. Kan egentlig ikke sammenlignes engang. Hvorfor dette området ikke er mer fremhevet, forstår jeg ikke. Nydelig bygget under gatene med flust av restauranter. 

Det er fremdeles tidlig, så jeg bestemmer meg for å gå opp mot andre severdigheter og så  heller gå ned igjen nærmere lunsjtider. 

Første stopp blir The Alamo. Vet du ikke hva det er, bør du skamme deg. To hint; den amerikanske-meksikanske krigen og Davy Crockett. 


I motsetning til mye annet så er det gratis å komme inn her. Det er derimot forbudt å ta bilder inne, og det ble strengt håndhevet. Så jeg har ingen bilder fra innsiden (jeg er jo som dere vet, en pliktoppfyllende gutt). Men jeg får se de ulike rommene som var igjen av bygget etter slaget og hva de ble brukt til under den siste kritiske tiden. Et spennende stykke historie. 

Jeg får også kjøpt meg noen souvenirer, for det meste noen postkort og lignende småting. Jeg lurte litt på om jeg skulle kjøpe meg en sånn Davy Crockett pelslue, men jeg tok til fornuften i siste sekund. Skjønt hadde jeg vært 5 år igjen, så hadde det være skikkelig stas med en slik og et lekegevær.

På baksiden var det en ganske så flott hage. 




Jeg går ned igjen til Riverwalk og finner et sted å spise lunsj. Jeg bestiller Baby Back Ribs og får først brød og suppe 



Middagen var absolutt godkjent og jeg ble skikkelig mett. Det som skulle bli lunsj, ser ut til å bli middag også. 


Souvenirbutikker er det også nok av. Så er vi jo i Texas, og blant souvenirene finner du masse politiske og sosiale slagord. Selvsagt ensidige :-) Jonas Gahr Støre hadde ikke ledet noe parti med 40% oppslutning her nede. 

Obama er heller ikke like populær her som han er andre steder. Du kan velge mellom å tørke deg i ræva med presidenten, eller du kan kjøpe en klokke som teller ned til presidenten må takke for seg. Er ikke det din stil, kan du finne noe Texas-patriotisk eller pro-våpen effekter. 


Noen mer bilder fra det nydelige Riverwalk-området. 




"Ripley's Believe it or Not" er det også noe som heter. De kaller det odditorium, som er et museum bestående for det meste av sære og rare ting. De har utstillinger i flere byer rundt om i verden, og visstnok er det mye av det samme fra plass til plass. Men jeg har aldri vært i et år, så et besøk må jeg kunne unne meg.


Noe er ekte saker og andre er fremstillinger av utrolige og/eller rare ting og hendelser. 


En bit av Berlinmuren har de også. 







Under er det (ifølge de selv) et ekte "shrunken head". I noen kulturer så gjorde en dette med folk en hadde drept. Ansiktet blir flådd av og så ble de fylt det med noe greier og knyttet sammen. Når det så utsettes for varme så vil huden trekke seg kraftig sammen og du får et lite miniatyrhode av personen. 


På bildet under er det en ekte slavekontrakt. 


Det er ganske mye saker utstilt her, men jeg tar ikke så mange bilder. Ikke alt er like interessant. 

Billetten inkluderer også en tur innom et voksmuseum. Figurene er generelt elendige, men noen av de som var av fantasifigurer fungerer litt bedre. 


Mot slutten oppdager jeg at det er en egen del for skrekk og grøss. Dette viser seg å være et slags "haunted house". 




Her gikk du rundt i mørket (bildene er tatt med blitz) med farer rundt hvert hjørne. Og på et tidspunkt måtte jeg kave meg gjennom blodige lik hengende på kjøttkroker. Dette var stas, folkens!


Jeg har sett så mye at jeg blir ikke skremt av noe særlig lengre, men jeg må innrømme at hjertet hoppet over noen slag både her og der. Motbydelig, blodig, grufullt og høylytt. Oh yeah! Det var rett før jeg tok en runde til ;-) 

Etter mange timer i San Antonio så har jeg funnet et rom på en Econo Lodge rett sør for sentrum, til en pris av $49. Dette er et prisnivå jeg er mer komfortabel med. Om jeg er like komfortabel med resten vil vil vel vise seg snart.


Jeg ber om et rom i første etasje slik at jeg kan parkere rett utenfor døra.


Når jeg kjører for å handle på Walmart rett etter, ser jeg at motellet ligger midt i ghettoen. Falleferdige hus med gitter foran vinduene. Hmm, kanskje det ikke var en tilfeldighet at motellet var såpass rimelig ;-)

Jeg kjøper inn litt proviant til camping på tirsdag og siden lunsjen var så mettende så ble det heller smurt litt kveldsmat på hotellet. 

Det virker nok litt "white trash" med loff, spam og sprayost. Men det holder seg greit uten at det må kjøles. Og det smaker faktisk ganske greit. Men ikke glem sennep og sylteagurk! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar