torsdag 26. mars 2015

[2015] Dag 1: En kjapp stopp i Amsterdam


6 måneder er gått siden forrige gang jeg la ut på en road trip i USA. Da er det jammen på tide med ny, og denne gang skal jeg tilbringe første halvdel i Texas og New Mexico, og siste del litt lengre nordøst.



Men først må jeg komme meg over dammen. De to foregående gangene har det vært med mellomlanding i London, men denne gang blir det via Amsterdam. Jeg har veldig få spesifikke preferanser når det gjelder flyreiser. Det blir oftest en kombinasjon av pris og reisetid.

Første strekk denne gang blir med KLM til Amsterdam. Flyet kommer avgårde før oppsatt tid, og turen går greit uten noe spesielt å rapportere. Eneste er at det er litt trangt i dette lille flyet av type Embraer 190. Heldigvis fikk jeg en gammel, liten dame ved siden av meg, noe som gjorde det litt lettere enn hvis jeg hadde fått en duplikat av meg selv.

Fremme ved bagasjebåndet i Amsterdam så er det derimot ingen bagasje med mitt navn i sikte. Totalt 3 kofferter kommer fra Stavanger-flyet (tydeligvis at de aller fleste har kun med seg håndbagasje), men altså ingen til meg og jeg blir til slutt stående mutters alene foran bagasjebåndet.

Jaja, det er ikke så mye annet enn å gå bort til serviceskranken til KLM og forhøre meg om hva som har skjedd. De ber meg gå tilbake til bagasjebåndet, så skal de se om de ikke kan finne noe som ligner på kofferten min. Etter 3 minutter kommer dama bort og informerer om at de har lokalisert kofferten min og den kommer om få minutt. Og jammen så kom den også. Hver gang jeg sjekker inn bagasje, så er jeg alltid skeptisk til at bagasken i det hele tatt dukker opp, spesielt ved flybytter. Men faktisk så har bagasjen min alltid kommet hver gang (bank i bordet).

På Schipol er derimot ikke alle like fornøyde i disse påsketider. Ser ut som en eller annen streik er i full gang. Vanskelig å se herfra, men skulle ikke forundre meg om det er en stor andel franskmenn i gruppen her...



Sjekker inn på nærmeste Hilton. Jeg får tildelt et Executive Room i 5. etasje. Hotellet ligger i direkte tilknytning til flyplassen, noe som gjør det perfekt når en skal videre neste dag. Et fint hotell for 30 år siden, men det er litt vel utdatert nå. Men Hilton bygger et nytt hotell rett ved siden av som ser ut til å bli veldig så flott.

Utsikten i regnværet er ikke noe å skryte av i dag.


Jeg har noen timer å drepe, så jeg tar toget inn til sentrum av Amsterdam. Turen tar drøye 10 minutter og koster €4.90 en vei.

Inne i sentrum så ender jeg opp med å spasere rundt uten særlig mål eller mening. På så kort tid er det ikke så mye å gjøre uansett. Men jeg hadde ikke spist siden frokost og trengte sårt noe vomfyll. Det er nesten litt flaut å si at jeg endte opp på Burger King. Men men, det funket.


Madame Tussauds Museum dukker plutselig opp foran meg, og jeg bestemmer meg for å ta en liten titt på voksfigurene. I køen hører jeg plutselig rogalandsdialekt rett bak meg, men jeg bestemmer meg for ikke å være den kleine som prøver å få noen i tale på bakgrunn av det. Jeg reiser ikke på ferie for å snakke med andre vestlendinger.

Selve museet var en skikkelig nedtur. €22 for et par rom med voksfigurer som ikke ligner noe særlig på originalene. Her ble jeg fort ferdig, for å si det sånn.




Ellers så lukter det hasj overalt i byen. På tur nedover kanalene så havner jeg plutselig i utkanten av et Red Light District. Jeg har aldri vært her før, og hadde inntrykk av at det var litt mer show enn dette. Noen vinduer innimellom andre bygg der ulike (mindre attraktive) damer i nettingstrømper sitter og prater i telefon mens du tilfeldigvis går forbi. Nei det var ikke mye interessant. Kanskje det var litt mer show lengre inne, men det får eventuelt vente til neste gang.



Alt i alt syntes jeg ikke Amsterdam var noe særlig interessant. Men sykkelkulturen var riktignok fascinerende, for de sykler absolutt overalt. Men nå som det regnet hele tiden, så var det ikke særlig trivelig å spasere rundt.

Tar toget tilbake tilbake til flyplassen og tilbake til hotellet. Bruker litt tid i loungen før jeg tar kvelden. Det blir en lang dag i morgen, så det er nok ikke dumt å ta en tidlig kveld. Mens andre bruker kvelden på fest og kos med prostituerte, så ender jeg opp i badekåpe og ser Antiques Roadshow på BBC. Muligens jeg må revurdere valgene mine litt. Men til mitt forsvar så... Nei jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal si. Jeg er tydeligvis ikke den unge hingsten jeg engang var.

1 kommentar: