mandag 28. september 2015

[2015-2] Dag 3: Charleston og omegn

Det blir en liten frokost på hotellet, da de hadde faktisk noen greie alternativer her. Det som avgjør om det er verdt å ta noe på tallerken, er tilbehøret. Standarden er noen tørre bagels, loff og engangspakker med syltetøy. Det kan jeg fint klare meg uten, men det hender at det finnes litt frokostpoteter, bacon og så en sjelden gang noe lokaltilpasset, som f.eks burritos eller biscuits.
Etter frokosten er fortært så er det bare å gjøre seg klar for å kjøre til Charleston.


Jeg kan ikke få sagt nok hvor flott dette området er rundt Hampton Inn.  



Jeg ankommer Charleston ganske kjapt og ser fort at dette er en skikkelig havneby. 


Jeg tar første stopp på et helt tilfeldig sted jeg kommer over. Jeg må finne ut hva jeg skal gjøre i dag, og da er det greit å kunne sette seg ned på en rolig plass og lese seg opp på hvilke aktiviteter som kan være gøyale. 



Etter en liten stund kommer jeg frem at et besøk til South Carolina Aquarium kan være et greit tidsfordriv.. 


De har forresten bygd en stor og fascinerende bro fra Charleston og over til Mount Pleasant, som består av 8 kjørefelt og er 4 km lang. Har du ikke bil så er det også mulig å gå eller sykle over. Den ser kul ut fra avstand, men en får aldri muligheten til å stoppe noe sted på slike broer, så selve kjøreopplevelsen i seg selv er nok ikke så veldig spennende.



South Carolina Aquarium har fokus på akkurat det navnet tilsier, nemlig South Carolina. Sånn sett er det mye mer interessant enn hvis de bare hadde hentet inn tilfeldige dyr fra ulike kontinenter. 











Ikke så veldig mye å si enn hva som er på bildene. Det tar ikke så veldig lang tid. Interessant, men var overpriset. $25 per person er litt drøyt når det er såpass lite. Og så synes jeg at de burde ta hensyn til oss fattige nordmenn som sliter med en svak krone, og gitt en liten rabatt.

Etter å ha gått noen runder frem og tilbake med meg selv, så bestemmer jeg meg for å spasere litt rundt i byen samt gjennom Waterfront Park. Byen kryr av turister, og det ser ut til å være et cruiseskip på besøk i dag. 





Når jeg er ute og reiser, så er det såklart interessant med litt "people watching". Mens jeg kjøper meg en sandwich til lunsj i dag så overhører jeg en eldre mann (rundt 80) utbryte følgende da han drakk kaffen sin (og her må dere forestille dere en skikkelig bred sørstatsdialekt): "The coffee burnt my tongue and now I can't play my trumpet!" 

Haha, jeg måtte virkelig jobbe for å holde latteren inne. Han virket ikke sint eller irritert, bare litt skuffet. Og det var heller ikke noe som var myntet på personalet, kun noe som han valgte å informere kona om. Kanskje kona heller kan blåse i trompeten hans...?

Rett over gata finner jeg et lite museum som drives av "Daughters of the Confederacy". De er en gruppe som ble startet av døtre av soldater med den hensikt å opprettholde minner og historie. Gruppen har fremdeles avdelinger i de fleste stater her nede i sør.  


Det var lite (men kun $5), og det var ikke lov å ta noen bilder. Så dermed har jeg ingenting å vise. Vet ikke hvorfor de var så strenge på akkurat det, men sånn var det nå. Men de hadde utstilt masse ulike ting fra borgerkrigen, inkludert en original kanon som ble brukt helt frem til sørstatene måtte gi tapt. 

Det var ingen tvil om at de som jobbet der hadde helst hadde sett et annet utfall av borgerkrigen. Ser ikke bort ifra at noen av de faktisk var involvert i krigen, de så nå ut som kunne ha vært gamle nok til det. 😉


Etter å ha gått gjennom markedene i byen (som var så som så) så kjører jeg over broa og mot Boone Hall Plantation. Og turen over broen var like lite spennende som jeg trodde.


Boone Hall Plantation var operativ frem til slutten av borgerkrigen og hadde på det meste nesten 100 slaver. 

Området er svært og det første jeg ser er de flotte trærne som omkranser veien inn. 


Området er i dag privateid og derfor fikk vi heller ikke ta bilder fra inne i huset. Men vi fikk en guidet tur gjennom noen rom. 


Under er noen av slavehyttene. 



Selv om jeg ikke skriver så altfor mye her nå, så var det absolutt verdt et besøk. Det er også et utrolig populært sted å arrangere bryllup og andre større arrangementer. 



Etter en stund her så kjenner jeg at jeg vil komme meg litt videre og slappe av resten av dagen. I bilen så booker jeg et rom på et Hampton Inn i Georgetown, drøyt en times kjøretur unna. 


Da jeg ankommer så spør dama ved disken om jeg ville ha et røykerom, men det vil jeg jo ikke. Sannsynligvis så booket jeg bare det ene rommet med King-size seng jeg så, og resten var nok allerede booket. Men ingen problem, hun oppgraderte meg til et større rom som også hadde en fin utsikt over marinaen. 😊



Ellers besto kvelden av middag fra Hardee's og Big Bang Theory maraton på TBS. Aldeles ingen dum avslutning. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar